Palvelut taskussa
Digitalisaatio, Tiedonhallinta, Tietohallinto

Mitä digitalisaatio merkitsee PK-yrityksille?

Digitalisaatio on tällä hetkellä yksi hallitusohjelmaan kirjatuista valtion kärkihankkeista. Sen tavoitteena on mm. luoda julkishallinnolle yhteiset tietovarannot ja rajapinnat siten, että kansalaisten ja eri toimijoiden välinen asiointi helpottuu ja päällekkäisistä tietovarannoista päästään hiljalleen eroon. Kansalaisen näkökulmasta asiointi omalta kotisohvalta mahdollistuu ja samojen tietojen syöttäminen kymmeniin eri lomakkeisiin eri toimijoille vähenee. Mitä tämä sitten merkitsee PK-yrityksille?

Palvelut halutaan myös soratien päähän

Asiakaslähtöisyys on siis yksi keskeisimmistä elementeistä digitalisaatiossa. Nykyään lähes kaikki käyttävät älypuhelimia, lukevat sähköpostia ja surffailevat netissä. Ottaen huomioon, että Suomi ja erityisesti Lappi ovat harvaanasuttuja alueita, tulisi asiakaslähtöisesti ajateltuna palveluja kyetä tarjoamaan myös pitkien välimatkojen päähän. Parhaiten tämä onnistuu digitalisaation avulla. Voit itse päätellä, mitä tämä merkitsee yrittäjän tulovirtaan. Digitalisaatio  tuo asiakkaita ja asiakkaat rahaa. Ne, jotka toimivat ensin, vakiinnuttavat asemansa paremmin ja saavat siitä kilpailuetua.

Mitä digitalisaatio tarkoittaa?

Yksinkertaisimmillaan voisin todeta sen tarkoittava olemassaolevan tiedon käsittelyä sähköisesti. Tarkalleen ottaen digitalisaatio ei ole staattista tekemistä vaan muuntumista johonkin suuntaan, eli olemassaolevan tiedon käsittelyn siirtämistä manuaalisesta automaattiseen, sähköiseen muotoon. Tietokone osaa jostain syystä käsitellä luokiteltua ja valmiiksi jäsenneltyä tietoa selvästi ihmistä tehokkaammin.

Digitalisaatio voidaan jakaa pääpiirteissään kahteen osaan. Näistä keskeisempi mielestäni on ydinbisneksen kehittäminen sähköistämällä, eli kehittämällä prosesseja ja niitä tukevaa teknologiaa. Kun nämä tehdään asiakaskokemuksen parantamisen hengessä, ei lopputulos voi mitenkään olla ainakaan lähtötilannetta huonompi. Käytännössä kun asiakas kokee palvelun helpommin saavutettavammaksi, nopeammaksi, varmemmaksi ja jouhevammaksi, hän todennäköisesti valitsee saman palvelun jatkossakin ja jopa suosittelee sitä tuttavilleen. Kun vielä ydintoimintojen digitalisointi nopeuttaa ja tehostaa tuotantoprosesseja, vähenevät paineet hinnankorotuksista ja mahdolllisuus jopa hintojen laskuun on olemassa, on asiakas entistäkin tyytyväisempi.

Kun sitten siirrät ydinprosessien lisäksi myös myynti- ja markkinointitoiminnot sähköiseen muotoon ehkä automatisoimalla niitä tai ainakin hyödyntämällä internetin laajemman asiakaskunnan sekä edullisemmat markkinointikustannukset, on sinullakin menestyksen avaimet käsissäsi.

Digitalisaation hyödyt sinulle?

Monet sinunkin liiketoimintaasi liittyvät toiminnot ja palvelut voidaan nykyään toteuttaa pilvipalveluina, eli internetin kautta toimivina palveluina, sovelluspalveluina tai vaikkapa tiedostopalveluina.  Kun kuljetat mukanasi älypuhelinta, ovat nämä palvelut sinulla aina mukana. Ajasta ja paikasta riippumatta. Älypuhelimen tai tabletin avulla voit myös toteuttaa reaaliaikaisia sähköisiä palvelukanavia asiakkaillesi esimerkiksi chatin, messengerin tai videoneuvottelun avulla. Asiakkaat tykkäävät!

Kun lähdet digitalisaatiota miettimään, voi mieleesi ensimmäisenä esteenä nousta suuret kustannukset. Usein kuitenkaan kyse ei ole niinkään suurista investointitarpeista tieto- ja viestintäteknologiaan, vaan pikemminkin olemassaolevan teknologian hyödyntämisestä entistä tehokkaammin. Siinä on hyvä lähtökohta. Kun olet ensin saanut olemassaolevan infrastruktuurin kuntoon, voit lähteä halutessasi innovoimaan uusia digitaalisia tuotteita ja palveluja.  Kehotankin hautaamaan liiketoiminnan perusperiaatteena reaktiivisen toimintamallin ja suunnittelemaan toimintaa proaktiivisesti. Etukenossa kulkevat yritykset usein saavat jalansijaan perässähiihtäjiä paremmin markkinoilla.

Käytännön toteutus?

Kuten monissa muissakin yritykseen liittyvissä kehittämistoimissa on tässäkin muistettava, että kyse ei ole ulkopuolisen rakentamasta tuotteesta yritykselle, vaan yrityksen toimintatapojen muuttamisesta sisältäpäin teknologialla tuettuna. Tämä tarkoittaa sitä, että digitalisaation mahdollisuudet on ensin kartoitettava, sitten suunniteltava prosessien kehittämisen kautta ja sitten vasta mietittävä teknologisia ratkaisuja tukemaan suunniteltuja prosesseja. Näin saadaan aikaan paras lopputulos.

Tämä ei tarkoita sitä, että et saisi visioida ja ideoida – päinvastoin, mutta lähtökohtaisesti ydinliiketoimintaa tukevien prosessien kehittämisen kautta.

Tartu nyt rohkeasti haasteeseen – melko varmasti yllätyt kustannus-hyötysuhteesta!

Vastaa