Tiedonhallinta, Tietohallinto

Tietotekniikka tuottamaan – yrityksen tietohallinto

Olet varmaankin tuskastellut yrityksesi tietotekniikan kanssa ja todennut viimein, että antaa olla! Selvää on, että jokainen yrittäjä on paras juuri siinä tehtävässä, mitä varten yritys on perustettu. Kaikkien ei tarvitsekaan tuntea läpikotaisin vaikkapa tietotekniikkaa tai tietohallintoa.

Oma kokemukseni on, että kun tietotekniikan ja erityisesti tiedonhallinnan mahdollisuudet ymmärtää, on varsinaisen ydinliiketoiminnan pyörittäminen helpompaa, nopeampaa ja taloudellisempaa. Kun panostaa edes hiukan asiaan, voivat taloudelliset hyödyt olla moninkertaiset panostuksiin nähden.

5 ensimmäistä askelta tietotekniikan ja tiedonhallinnan hyödyntämisessä

1. Käy läpi yrityksesi tuotanto- ja palveluprosessit. Miten sinä saat yrityksellesi asiakkaan? Miten asiakas ostaa sinulta tuotteet tai palvelun? Miten tuotat ja toimitat sen? Miten asiakas maksaa? Onko asiakassuhde jatkuva vai kertaluontoinen? Mitä sen jälkeen tapahtuu? Kuvaa ne paperille pääpiirteittäin: kuka tekee, mitä tekee, miksi tekee ja mikä on tuotos.

2. Selvitä, millaista tietoa prosesseissa syntyy. Jääkö asiakkaasta jotain tietoja yrityksellesi ja miksi? Jääkö tuotannosta jotain tietoa ja miksi? Jääkö ostotapahtumasta jotain tietoa ja miksi?

3. Mieti, ovatko prosessit sellaisia, että ne voisi hoitaa automaattisesti joko kokonaan tai osittain. Voisiko prosesseja tehostaa ja oikoa turhat mutkat? Voisiko prosesseja mitata?

4. Mieti, hyödyttäisikö sinua kerätä ja analysoida esimerkiksi tuotantoprosesseissa tai asiakastapahtumassa syntyvää tietoa.

5. Mieti, voisitko tehostaa tuotantoa, nopeuttaa palvelua, parantaa tuotteen/palvelun laatua tai kohdentaa/tehostaa myyntiä kerättävän tiedon avulla.

Jos vastasit kohtiin 3, 4 ja 5 “KYLLÄ”, tietotekniikan ja tiedonhallinnan uudelleen organisointi ja kehittäminen on sinulle tarpeen. Kysymysten avulla voit itse toteuttaa uudistuksen.

Antoisia hetkiä tietotekniikan parissa!

Vastaa